Zolder

Wie is Bart van Merwijk?

Met ruim 89.000 volgers is deze naar eigen zeggen 'cynische, flauwe en flamboyante' twitteraar bekend en berucht bij vele voetballiefhebbers. Al ruim drie jaar lang vraag ik mijzelf dan ook af: wie is toch die anonieme Bart van Merwijk op Twitter? Wie is die man, of vrouw, die bijna dagelijks zeer scherpe en geestige tweets de wereld inschiet? Ik ben er eindelijk achter.

Voor wie Bart van Merwijk nog niet (goed) kent: zijn Twitter-account ontstond in 2010, toen het Nederlands Elftal de finale van het WK haalde. 'Bart' vond het zo belachelijk dat het Nederlands Elftal alsnog werd gehuldigd na het verliezen van de finale, dat hij tijdens die dagen het Twitter-account startte en volop (flauwe) grappen er over ging twitteren. De naam Bart van Merwijk volgde uit de spraakverwarring in de radioshows van Edwin Evers, die de toenmalige bondscoach voortdurend Bart van Merwijk noemde in plaats van Bert van Marwijk.

Na die tijd is het heel snel gegaan. Mensen konden zijn humor en woordgrappen, net als ik, erg waarderen en inmiddels bereikt hij met iedere tweet meer mensen dan welke online voetbalanalist dan ook. Zijn opmerkingen zijn soms keihard, maar altijd even scherp en inspelend op de actualiteit. Het is razend knap om een goede grap te bedenken over een situatie die op dat moment nét heeft plaatsgevonden in een voetbalwedstrijd. Bart draait er zijn hand niet voor om. Tijdens iedere voetbalwedstrijd betrap ik mijzelf erop dat ik altijd even Twitter bekijk voor wat scherpe opmerkingen van Bart van Merwijk.

In eerste instantie zou je denken: daar zit een cabaretier achter. Alleen een geoefende (stand-up) comedian kan met zo'n snelheid zulke gevatte grappen bedenken. Dus ben ik een tijdje zoveel mogelijk Nederlandse cabaretiers gaan volgen. Youp van 't Hek, Dolf Jansen, Claudia de Breij, Viggo Waas, Veldhuis & Kemper, Sara Kroos, Peter Heerschop, Najib Amhali, Marc-Marie Huijbregts, Kasper van Kooten, Jochem Myjer, Guido Weijers, Roué Verveer, Jandino Asporaat, Arie Koomen, Jeroen van Koningsbrugge, Javier Guzman en Freek de Jonge bijvoorbeeld. Ik wilde het per se weten.

Iedere cabaretier 'controleerde' ik op een aantal punten, afgeleid van de tweets van Bart van Merwijk. Is de cabaretier zelf ook dagelijks actief op Twitter? Ik kon direct al een aantal namen afstrepen. Welke schrijfstijl hanteren ze in hun tweets; hoe maken ze gebruik van hoofdletters, interpunctie en vooral de hashtag? Bart van Merwijk plaatst achter iedere tweet een hashtag (#) en zet achter iedere zin een punt. Dit klinkt logisch, maar het zal je verbazen hoeveel cabaretiers dat vergeten of gewoon niet doen. Uitroeptekens gebruikt Bart van Merwijk nauwelijks. Ik kon wederom een groot aantal namen van mijn lijstje verwijderen.

Welke mobiele app gebruiken cabaretiers om hun tweets te plaatsen? Bart van Merwijk gebruikt altijd Echofon. Maar ook: welke telefoonprovider hebben de cabaretiers? Ik hoor jullie denken: hoe kom je dáár nou achter? Lang leve schermafbeeldingen! Daar staat namelijk linksboven het scherm de naam van de provider afgebeeld. Ik heb middagen lang gespeurd tussen de foto's van de overgebleven cabaretiers op zoek naar deze schermafbeeldingen. Bart van Merwijk heeft een aantal afbeeldingen gepost waar duidelijk T-Mobile op te zien is. Het lijkt mij sterk dat Bart van Merwijk twee verschillende telefoons heeft voor het plaatsen van zijn tweets.

Inhoudelijk ben ik de tweets van Bart scherp blijven analyseren en vergelijken. Hij of zij kijkt een hoop voetbal, dat is duidelijk. Er zitten cabaretiers tussen die ik nog nooit één tweet over voetbal heb zien plaatsen, dus die leken mij onwaarschijnlijk. Overigens kiest Bart van Marwijk nooit partij voor één specifieke club, iedereen komt aan de beurt. De 'collega' analisten van de NOS en vooral Studio Sport worden wel vaak flink afgezeken, maar een verstandige cabaretier die zelf ook actief is in televisieland en/of bij de publieke omroep, zal dat niet zo gauw doen. Lijkt mij.

Langzamerhand volgde ik bijna geen enkele cabaretier meer. Jochem Myjer was één van de weinig overgeblevenen. Toen ik besloot mij wat te gaan verdiepen in zijn Twitter-activiteiten, kwam ik een artikel tegen over de 10 leukste twitteraars van 2013. Jochem werd er uiteraard in vermeld, maar ik kwam nog een andere naam tegen. Eentje die, toen ik enkele van zijn tweets las, mij direct opviel. Het was vorig jaar april toen ik diegene begon te volgen op Twitter.

Allereerst de grote check: volgt hij Bart van Merwijk? Ja. Nog veel opvallender: Bart van Merwijk volgt diegene ook. Van de slechts 9 mensen die Bart van Merwijk zelf volgt, stond deze persoon in het rijtje. Dat was al meer dan andere cabaretiers, BN'ers, sporters en analisten hadden bereikt. Opvallend.

De tweets van die persoon zijn bijna allemaal (sterke) woordgrappen. Daar heeft Bart van Merwijk ook wel een handje van. Hij speelt vaak met de namen van spelers en artiesten, zoals dat hij het Hardwell gunt, Ronaldo zal er wel van Bale, de rentree van Cillessen is ook niet Vermeer enzovoort. Kijk je naar de berichten van die ene persoon, dan zie je soortgelijke grappen voorbijkomen. Dezelfde zinsbouw, dezelfde interpunctie, hetzelfde gebruik van hashtags en nog iets anders opvallend: beide personen zeggen af en toe 'hahaa'; iets wat ik niet veel mensen op deze manier zie typen.

Een paar maanden geleden werd mijn groeiende vermoeden definitief bevestigd. Beide personen plaatsten exact dezelfde tweet, een paar seconden na elkaar. Ik zat toevallig net op Twitter en zag het gebeuren, maar was te laat met het maken van een schermafbeelding, helaas. Toen ik mijn tijdlijn vernieuwde, was één tweet verwijderd.

Het verbaasde mij dan ook niet dat beide personen inderdaad T-Mobile als provider hebben. Samen met een paar andere fanatieke twitteraars hebben ze afgelopen maanden een website opgericht waar ze flauwe filmpjes, fotofucks en column op plaatsen. Bart van Merwijk wordt onherkenbaar in beeld gebracht, die andere persoon niet. Een bijzondere wending in het hele verhaal die ik nooit zo goed heb begrepen.

Met Koningsdag postte Bart van Merwijk nog een afbeelding die gemaakt is door Boomerang Create, het bedrijf waar die andere persoon werkt. Uiteraard begon zijn tweet weer met het inmiddels typerende hahaa en werd deze afgesloten met wat hashtags.

Twee dagen terug nog postten Bart van Marwijk en die andere persoon exact op hetzelfde tijdstip een bericht over het Eurovisie Songfestival. De berichten waren qua vorm identiek. Zie foto's hieronder voor bewijs.

Graag zou ik jullie nog veel meer voorbeelden geven, maar als jullie zelf beide tijdlijnen eens gaan bestuderen zul je het vanzelf gaan zien. Je moet het Bart van Merwijk nageven: hij doet het briljant. Hij begrijpt als geen ander hoe hij social media kan inzetten en heeft zich nooit laten verleiden tot het plaatsen van commerciële berichten. Iets wat andere parodie-accounts wel vaak doen. Ik hoop, ondanks dat zijn identiteit voor mij inmiddels bekend is, dat hij nog vele jaren doorgaat met het posten van zijn geweldige berichten. Maar een beetje credits na al die tijd zijn wel op zijn plek, dacht ik zo.

Briljant gedaan, Jordi.

Rick